MediYoga - medisinsk yoga

MediYoga er en svenskutviklet yogaform som er helhetlig, terapeutisk, myk og rolig. MediYoga er tilpasset mennesker med fysiske og/eller psykiske utfordringer, og basert på forskning for å få den inn i helsevesenet, som gode verktøy for pasienter. Det betyr ikke at du må være syk eller ha begrensninger for å gjøre denne yogaformen, den fungerer forebyggende også. MediYoga springer ut fra kundalini yoga, en opprinnelig yoga fra nord i India og tibet. I dette yogasystemet veves grunnleggende aspekter fra Ayurveda, den flertusenårige Indiske legekunsten.


  • MediYoga - en parasympatisk yogaform. En moderne, terapeutisk yoga som stadig utvikles for å fungere i samfunnet. En yoga for alle.


Gjennom å gjøre yoga kobler du sammen kropp, sinn og sjel. Det kan være emosjoner gjennom hele livet og traumer som har satt seg i kroppen og oppleves som smerte, utmattelse og andre lidelser. Når du gjør mediyoga så tilnærmer du dette på en snill måte slik at det ikke blir så tøft å ta tak i ting på en gang.


MediYoga gir deg mer indre ro, avspenning, mental og fysisk styrke, og den sørger for at du får balanse kroppslig, mentalt og emosjonelt. Jevnlig praksis med yoga gir deg en forståelse av at den mentale og fysiske kroppen henger sammen. Det er helt normalt at vi ikke er 100% i balanse hele tiden, men det er når ubalansen er vedvarende, som ved langvarig stress, at vi kan bli syke av det. Gjennom yogaen forteller vi kroppen vår at vi ikke trenger å stresse, og vi får mer indre ro.

Et MediYoga program består av:

  • Inntoning
  • Øvelser
  • Avspenning
  • Meditasjon
  • Uttoning

Yoga som medisin


Du gjør myke øvelser, fokuserer på pusten, gjør avspenning og meditasjoner som fører til at kroppen og sinnet ditt tar tak i ting der det trengs her og nå. Dette gjelder både mentalt og kroppslig, som å løsne på spenninger.


De fleste øvelser kan gjøres på stol, det er viktig å jobbe med kroppen ut fra der du er i dag. Det skal ikke være en prestasjon å gjøre mediyoga.


Det brukes en del mantra i MediYoga, for å få fullstendig kontroll over tankene, så gir du sinnet en tanke å tenke, et mantra.


Kroppen og sinnet henger sammen, så derfor vil ofte det å løsne på spenninger føre til mentale utfordringer som kommer til overflaten. Du kan oppleve mer fysisk og emosjonell smerte, men du vil også oppleve mer velvære. Livet handler om å håndtere det som kommer her og nå, på en overkommelig måte. Når du observerer det som skjer på innsiden av deg og aksepterer det, får du mer kontakt med deg selv og øker din tålmodighet. Dette er ikke alltid en lett, men en del av livet. Kroppen har sine forsvarsmekanismer, og er du ikke klar for å bearbeide noe så vil du automatisk sette det på vent, men ved å gjøre mediyoga jevnlig klargjør du deg både kroppslig og mentalt på å kunne bearbeide og takle det som kommer. Du skal likevel alltid be om hjelp om du har så store utfordringer at du føler at det blir for mye å håndtere alene.


Det viktigste er å ikke ha for mange forventninger, du er der du er akkurat nå, og det er helt ok. Når du gjør yoga gir du deg selv den viktigste kunnskapen som finnes, nemlig læren om deg selv, din egen indre visdom. Du gjør det så godt du kan , og det er godt nok.

Få mer kontakt med pusten din!

Pusten er sentral og viktig i yoga. Ved å legge igjen ditt navn og epost under, får du tilsendt en kjempefin pusteøvelse for dypere og mer bevisst pust..

Du kan trygt sende din epost til Hanne, hun sender ikke spam!

>