september 20

Naturlig munnhygiene

By Hanne Holan

september 20, 2022

eteriskeoljer, munnhygiene, oilpulling, tannhelse

I dag vil jeg skrive litt om munnhygiene. Jeg er verken tannlege, lege eller ekspert, men jeg er opptatt av å ta vare på kroppen på en helhetlig måte, og har satt meg inn i litt av hvert. Jeg snakker av egen erfaring og selv om jeg er enig i at vi av og til trenger medisinsk hjelp, så mener jeg den naturlige måten er ofte den beste.

Mange av oss er vant til at tennene skal pusses etter frokost, men dette er ikke den beste måten å gjøre det på. I munnhula vår produserer spyttkjertlene enzymer som er det første steget i vår fordøyelse. Når vi spiser putter vi maten i munnen og begynner å tygge, og da starter fordøyinga, faktisk allerede når vi ser maten og lukter den.

Det anbefales å pusse tennene som det første du gjør når du står opp om morgenen. Da beskytter du emaljen til tennene bedre mot syre før du spiser, fordi spyttproduksjonen stimuleres og gjør munnen klar til å bryte ned mat. Da får også enzymene jobbe i fred med matnedbrytingen, og disse enzymene hindrer at vi får dårlig ånde. De hemmer bakterievekst, av alle bakteriene som bryter ned maten vi spiser.

Når vi pusser tennene rett etter mat, så forstyrrer vi denne prosessen, og emaljen på tennene svekkes av det. Om du vil bli kvitt matrester etter måltidet kan du skylle munnen med vann. Om du vil pusse tennene etter at du har spist anbefales det å vente minst 30 minutter, og det er jo ikke alle som har tid til det før de skal ut døra på morgenen. Du kan også bruke tanntråd eller tannstikkere mellom måltidene for å fjerne matrester.

Min historie med naturlig munnhygiene:

Jeg fikk påvist kronisk tannkjøttbetennelse i 2009, og var en del plaget frem til 2014. Jeg brukte sterke munnskyllemidler og hadde lommer i tannkjøttet. Så en dag bestemte jeg meg for å slutte med de sterke midlene, jeg sluttet med fluor i tannkremen, og begynte å bruke naturlig tannkrem. Jeg byttet også ut den vanlige tannbørsten med elektrisk tannbørste. Jeg var superflink å bruke tanntråd både morgen og kveld. Jeg sluttet også å spise søte godterier og smågodt generelt. Jeg begynte å søke etter alternative godiser som ikke inneholdt så mye sukker. Jeg tror også at det er mye som kan gjøres via kosthold når det gjelder tannhelse. Om du har kunnskap om det er jeg takknemlig for å få vite mer om det.

Etter ca 1 år sa tannlegen til meg at jeg ikke har noen tannkjøttbetennelse lenger, jeg hadde vært flink å vedlikeholde, han var egentlig ganske sjokket. Jeg har fortsatt sensitive tannhalser, men jeg merker veldig forskjell på plagene ut fra hva jeg velger å spise. En tannlege sa nylig til meg at de sensitive tannhalsene blir herdet over tid. Tannleger tilbyr å legge fluor på, men når jeg spurte om det virkelig var nødvendig, så sa han at det ikke var det. Da hadde min tidligere tannlege prøvd å få meg til å legge fluor på en stund. Jeg følte virkelig nesten som jeg bannet i kirka da jeg sa at jeg ikke ønsket fluor hos tannlegen😳

Jeg startet også etterhvert med oilpulling og i 2019 fikk jeg i tillegg eteriske oljer inn i livet mitt, så da ble de også en del av oilpullinga (munnskylling med olje). Jeg vil fortelle deg om hvordan jeg bruker det. De eteriske oljene jeg bruker er fra doterra.

Hver morgen tar jeg 1 dråpe clove (nellik) eterisk olje og 1 dråpe peppermynte eterisk oljer, med 1 SS sesamolje. Deretter svisjer jeg det rundt i munnen i 3 -20 minutter. Hvor lenge kommer an på hva jeg gjør i mellomtiden og hvor god tid jeg har. Mens det skylles kan du gjøre andre ting feks ta en dusj, ordne sitronvann evt frokost. Det er viktig at det er ekstra virgin kaldpresset økologisk sesamolje, og ikke den de selger i butikken til matlaging. Du kan også bruke ekstra virgin kaldpresset kokosolje.

Dette holder munnhulen min vedlike. Vet du, de sterke munnskyllemidlene med alkohol er ikke bra, de dreper alt som er, også de gode bakteriene.

Mitt tips til daglig munnhygiene

Når du står opp om morgenen for å rense og fjerne bakterier som har samlet seg i løpet av natten:

  • Bruke tanntråd (det finnes alltid noen rester fra dagen før)
  • Pusse tennene med elektrisk tannbørst (minst 2 minutter)
  • Bruke tungeskrape (kobber eller metall)
  • Oilpulling (clove, peppermint, on guard, myrrh og spearmint er anbefalte eteriske oljer)
  • Sitronvann med varmt kokt vann (1 dråpe sitron eterisk olje og gjerne sitronskiver eller skviset sitronsaft)Sitroner er sure, men resultatet etter fordøyelse er sterkt alkalisk, altså basisk. Vi mennesker har for mye syre i kroppen, så å drikke sitronvann om morgenen er å anbefale for å rense og få mindre syre i kroppen.

Jeg tar med det siste punktet om sitronvann også, selv om det ikke er direkte munnhygiene, men det er en del av fordøyelsen, og alt henger sammen😉

På kvelden anbefales også tanntråd og tannpuss minst 30 minutt etter måltid.

Har du noen tips til naturlig munnhygiene?

Hanne Holan

Hanne Holan

Det er de små tingene du gjør hver eneste dag, som betyr mest for din helse, og  for hvordan du har det.


Legg gjerne igjen en hilsen, innspill eller spørsmål i kommentarfeltet under. Om du ikke ser kommentarfeltet oppdater siden, så skal den vises. Det kan være at den ikke er synlig på mobil. 

Onlineportalen Verktøy For HjerteROta

>