februar 11

Svarene i smertene

By Hanne Holan

februar 11, 2022

egenomsorg, livsstil, Yoga

Vi streber etter å flykte fra smerten, døyve den, ikke kjenne på den – men hva om smertene våre er der for å fortelle oss noe. Hva om vi begynner å lytte til smerten, kjenne på den, spørre hva den vil si oss?

I det siste har jeg begynt å dykke dypere i smertene mine, som kommer og går. Noen er der hele tiden mer eller mindre. Hva vil smertene mine meg? Har jeg alltid vært slik at jeg ikke lytter til mine smerter?

Smerter oppstår av forskjellige årsaker, noen ganger er den veldig konkret, for eksempel på grunn av en skade/sykdom. Mens andre ganger er de mer diffuse, emosjonelle smerter som sitter i kroppen. Disse diffuse smertene er det også verdt å lytte til, da de kan hindre oss i å få sykdom eller skade.

I følge yogaen oppstår all sykdom som en ubalanse i energiene våre. Det er når ubalansen vedvarer over tid at det får manifestere seg som sykdom i kroppen. Det jeg skal si nå hører kanskje merkelig for noen, men at vi pådrar oss en skade kan også ligge i energiene våre. Kan du se den?

Hva om vi lytter, og gjør det som er best for kroppen vår, slik at vi unngår å bli syke av det? Gå inn i smerten, da mener jeg ikke å fokusere på hvor vondt vi har og bare klage over det hele dagen. Jeg mener virkelig gå inn i smerten, bruke pusten, sende den inn i smerten og lytte. Hva har jeg, kroppen og sinnet mitt behov for akkurat nå?

Jeg har kommet frem til at de dype svarene som er best for meg finner jeg i smerten, i mørket, ikke i gleden. Når jeg er glad er jeg glad og kan nyte følelsen av å ha latt meg være i det tunge og smerten, for så å komme ut igjen som et nytt menneske. Det er her all transformasjon kan skje.

Om du ønsker å utvikle og transformere deg selv som menneske, så omfavn smerten , det vonde, like mye som du omfavner gleden, tilfredsheten og det komfortable.

Det er vanskelig for meg å skille mellom mediyoga og kundalini yoga. MediYoga er den medisinske utgaven av kundalini yoga. En roligere og mer tilpasset måte å gjøre kundalini yoga på. Selv bruker jeg både mediyoga og kundalini yoga i hverdagen.

Det som er spesielt med mediyoga er at alle som er utdannet har grunnleggende medisinsk grunnutdanning ( som tilsvarer anatomi og fysiologi på høyskole nivå), og mange av programmene er utviklet gjennom forskning, med dokumentert virkning. Det beviser bare det den urgamle vitenskapen i kundalini yoga alltid har sagt.

Felles for de er uansett at vi ønsker å være oppmerksomt tilstede i kroppen, og kjenne, både på de gode følelsene og de dårlige. Uten å tenke at det er noe positivt eller negativ, det er følelser og de er like mye verdt. Det vi kan gjøre er å bruke både de dårlige og gode følelsene til noe positiv, og ta de med oss som en erfaring i livet. Det er tankene våre som vil plassere følelsene våre i bås.

Gjennom mindfulle øvelser, pust, avspenning og meditasjon kan vi lære oss å observere kroppen og sinnet, uten å sette oss selv i bås. Vi kan akseptere alt som det er. Gi slipp på det vi ikke behøver lenger og gå videre. Det er menneskelig utvikling.

Vi ønsker å finne avspenning i anstrengelsen gjennom øvelsene. Vi lærer oss hva som ligger bak anspentheten og smertene. Mantra meditasjoner er veldig gode verktøy for å løse opp i gamle mønstre, pregninger og stagnasjon.

1 tips ved smerter (for å hele deg selv eller andre):

  • Sitt eller ligg i en så behagelig stilling som mulig.
  • Lukk øynene og legg venstre hånd på hjertet og høyre hånd oppå venstre
  • Lytt til denne healing meditasjonen med mantra og syng gjerne med. Ta en dyp innpust mellom hver sekvens med mantra.
  • Legg etterhvert hendene dine på et område du ønsker healing, og ha full fokus på det området.
  • Etter meditasjonen tar du en dyp innpust og kjenner innover hvordan du har det akkurat nå. Kjenn på hva som er dine behov nå.

Jeg ønsker deg lykke til med meditasjonen. Ta vare på deg selv.

Ps. Legg gjerne igjen en kommentar under om hvordan du synes det var å gjøre denne meditasjonen😊

God helg og klem fra Hanne🧘🏻‍♀️✨🦋

Hanne Holan

Hanne Holan

Det er de små tingene du gjør hver eneste dag, som betyr mest for din helse, og  for hvordan du har det.


Legg gjerne igjen en hilsen, innspill eller spørsmål i kommentarfeltet under. Om du ikke ser kommentarfeltet oppdater siden, så skal den vises. Det kan være at den ikke er synlig på mobil. 

Motta nyheter fra Hanne Holan om det som skjer i Hammerfest!

Fyll inn navn og epost under og få informasjon om mediyoga kurs og andre eventer først.

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"921eb":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"921eb":{"val":"rgb(121, 136, 73)","hsl":{"h":74,"s":0.3,"l":0.41,"a":1}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"921eb":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Ja takk
>