februar 4

Den lille pausen i hverdagen

By Hanne Holan

februar 4, 2022

avspenning, egenomsorg, glede, livsstil, pause i hverdagen

De fleste vet at det er viktig med balanse mellom aktivitet og hvile. Samtidig er det lettere sagt enn gjort, og mange av oss tenker ikke over det, men bare kjører på med alle gjøremål uten en eneste pause i løpet av dagen. Det har flere ulemper enn fordeler i lengden!

Avspenning med veiledning var det som reddet meg da jeg var utbrent, til å lære meg å hvile mer, men det ga meg så mye mer. Jeg landet mer i kroppen, og fikk mer kontakt med mitt indre. Det ble lettere å lytte til kroppen og kjenne etter når jeg trengte hvile.

I tillegg blir vi bedre kjent med vår egen kropp, fordi vi kjenner etter hvordan vi har det, og venner oss til at det er helt vanlig å kjenne at vi har en kropp. Litt prikkinger her og der, litt stikking av og til og litt smerte som kommer og går. Vi lærer oss å bli en observatør av egen kropp. Dette er så viktig, da kroppen alltid vet hva som er best for oss. Hjernen kommer ofte inn og forstyrrer med sine tanker, og vil ha oss tilbake til de gamle vanene som ikke var bra for oss. Men når vi tillater oss og lande i kroppen, så er det så utrolig mer visdom å hente. Visdommen fra oss selv, sannheten for oss.

Jeg synes at avspenningen nesten kan kalles for en lettere form for meditasjon, når vi kommer til det stadiet at vi klarer å bare være mellom våkenhet og søvn. Samtidig er det ikke helt det samme.

Søvn og avspenning er heller ikke det samme. Avspenning er en måte å nullstille kroppen på. Når du gjør avspenning kan du forbedre søvnen din. Med en mer avspent kropp og sinn er det lettere å sovne.

Hva skjer når vi ikke tar en pause i hverdagen?

Når vi ikke finner balansen mellom hvile og aktivitet, så lagrer stress seg i kroppen på en eller annen måte. For noen er det lett å legge fra seg arbeidet når jobben er ferdig, og håndtere problemene der og da og bli ferdig med det. Mens for andre er dette svært utfordrende. Da kan «tvungen» avspenning være løsningen for å få koblet av.

For noen kan faktisk avspenning i bevegelse og til musikk fungere bedre, det finnes mange former for avspenning. Å være i naturen er en av de. Derfor er det viktig å teste og finne ut hva som fungerer best for deg.

Det er helt normalt å sovne under en avspenning, og det er ingenting galt i det. Det betyr bare at kroppen slapper av. Jo oftere vi gjør en avspenning desto lettere blir det å oppnå den tilstanden, og den er helt fantastisk. Det er en tilstand hvor vi bare er, vi kjenner nesten ikke at vi har en kropp lenger, vi er bare mange partikler som er i ett med alt annet. Opplevelsen vår kan være så forskjellig. Det som er felles er at vi føler et velbehag og har skapt avspenning i kroppen.

I en tid med mye stress og anspenthet i kroppen anbefaler jeg å gjøre avspenning flere ganger om dagen, og 5 minutter per gang kan være nok. Det kan hende du trenger lengre tid i begynnelsen for å skape den avspenningen og nullstille kroppen. Det kommer an på hvor du er i din kroppen, om du har et veldig overstimulert nervesystem og mye spenninger.

Det kan ta litt tid å endre, så vær tålmodig med deg selv, det handler om å akseptere der vi er her og nå. Bli din egen observatør av egen kropp. Uten å gi det en negativ eller positiv mening, det er slik det er.

Det er viktig å legge all forventning til side. Det eneste du trenger å gjøre under en veiledet avspenning er å lytte. Du trenger ikke tenke på hva du skal gjøre eller hva du har gjort i dag, selv om de tankene selvfølgelig vil komme. Da retter du fokuset til din egen pust og lytter til den og instruksjonene.

Akkurat nå har du satt av tid til avspenning og skal ingenting annet, er en fin innstilling😊

Jeg inviterer deg med på en guidet avspenning med meg i videoen under her:

Avspenning/hvile er en fast del i et mediyoga program. Vi bruker det for å integrere alle øvelsene vi har gjort i kroppen. La kroppen få tid til å ta innover seg alle inntrykk og bevegelser. La oss få tid til å kjenne hvordan vi har det og hva vi føler. I et yogaprogram er hvilen like viktig som alt det andre vi gjør, så ikke hopp over hvilen.

Det er smart å ikke hoppe over hvilen/pausen i hverdagen heller. Vi trenger hvile innimellom alle gjøremål. Så tillat kroppen din å få hvile.

Jeg ønsker deg en god pause💜

Klem fra Hanne🦋

🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀

En liten ekstra informasjon til deg som er i Hammerfest er at det er oppstart av yogakurs i Hammerfest 7 febrauar og 21 februar (klikk på bildet under for mer informasjon):

Hanne Holan

Hanne Holan

Det er de små tingene du gjør hver eneste dag, som betyr mest for din helse, og  for hvordan du har det.


Legg gjerne igjen en hilsen, innspill eller spørsmål i kommentarfeltet under. Om du ikke ser kommentarfeltet oppdater siden, så skal den vises. Det kan være at den ikke er synlig på mobil. 

Motta nyheter fra Hanne Holan om det som skjer i Hammerfest!

Fyll inn navn og epost under og få informasjon om mediyoga kurs og andre eventer først.

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"921eb":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"921eb":{"val":"rgb(121, 136, 73)","hsl":{"h":74,"s":0.3,"l":0.41,"a":1}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"921eb":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Ja takk
>